Löpning

Människokroppen är byggd för att löpa långt, vi är faktiskt det mest effektiva långdistans däggdjuret på land.

Det är många faktorer som har gjort oss så framgångsrika sen vi fick en mutation i en gen som gjorde oss mer uthålliga. Nu tänker nog många att det inte stämmer för dom blir trötta och andfådda enbart av att springa till bussen. Kondition är en färskvara och vi måste underhålla den för att den inte skall bli sämre. Dom flesta idag som inte hindras av skador eller sjukdom har möjlighet att börja löpträna. Det gäller att göra det rätt bara.

Löptekniken är svår för många att få till, dock så är det bästa tipset följande: Vad har du för fotnedsättning när du springer barfota? Du springer mer på främre delen av foten. Våra skor idag kör att vi tappar mycket av den naturliga fotnedsättningen men det gäller att öva och repetera tills man har funnit den löpstilen som passar en bäst.

När man springer så skall man göra sig så lång/stolt och ha en bra hållning. När man är trött är det lätt att tappa detta. Man träna upp detta genom att kombinera löpträning tillsammans med styrketräning.

  • Visste du att en tränad core jämfört med en otränad kan ge upp till 15 minuter bättre tid på Göteborgsvarvet

Oavsett om man är nybörjare eller elit så är det alltid bra att ta hjälp av en personlig tränare eller en löpcoach för att få rätt utvecklingskurva.

Är du nybörjare så är rekommendationen att börja med att springa kortare sträckor och sen gå. T.ex. jogga 5 “lycktstolpar” gå 3 och sen göra så i 20 minuter. Då ger du kroppen en chans att vänja sig succesivt.